01.04.2025

Miten hyödyntää tekoälyä sisällöntuotannossa käytännössä?

Kirjoittaja on Mercurian markkinointikoordinaattori Laura Heinonen.

Tekoäly on noussut yhdeksi tehokkaimmista työkaluista tehostaa ja automatisoida arjen tehtäviä sekä sparrata kehitysideoita.

Julkisille ja työelämän keskusteluille eniten altistuneet ovat kuulleet tekoälystä jo kyllästymiseen asti – tässä blogissa ei kuitenkaan keskitytä tekoälyn pintapuoliseen hehkutukseen tai loputtomien mahdollisuuksien luettelointiin.

Sen sijaan jaan käytännön kokemuksia siitä, miten olen itse markkinoinnin ammattilaisena hyödyntänyt tekoälyä promptauksen avulla – erityisesti sisällöntuotannossa, tekstien käsittelyssä ja hakukoneoptimoinnissa.

Tehokas promptaaminen tarkoittaa tekoälyn ohjaamista tarkasti muotoilluin kehottein, joka parantaa lopputuloksen laatua merkittävästi.

Henkilö keskustelee etäyhteyden välityksellä vastapuolelle tietokoneen ruutua katsoen.

1. Haastatteluun pohjautuvat tekstit tekoälyn avulla

Tuotatko asiakastarinoita tai muita sisältöjä, joissa haastattelet asiakkaita, kollegoita tai yhteistyökumppaneita? Haastattelun saattaminen lopulliseen muotoonsa on monivaiheinen prosessi, johon kuluu helposti useita työtunteja. Näin hyödynnän tekoälyä haastattelujen ja asiakastarinoiden tuottamisessa:

Haastattelukysymysten ja -rungon ideointi

Saat parhaat ideat, kun kerrot tekoälylle, mikä on oma ja organisaatiosi rooli sekä suhteenne haastateltavaan. Määrittele myös haastateltavan profiili (kuka hän on?) haastattelun tavoite ja lopullinen muoto.

Haastattelun litterointi

Tallenna keskustelu ja muunna se tekstiksi. Voit käyttää esimerkiksi Microsoft Copilotia suoraan Teams-puhelussa tai litteroida äänitiedoston jälkikäteen Microsoft Wordin työkalulla.

Tekstin muotoilu tekoälyllä

Parhaan lopputuloksen saat, kun kerrot tekoälylle tarkennetusti mitä tekstissä on ja mitä haluat tehdä sille. Kerro, että kyseessä on tekstiksi litteroitu äänitallenne haastattelutilanteesta, ja kuvaile haastattelun osapuolia. Pyydä tekoälyä esimerkiksi:

  • Muodostamaan teksti artikkelin muotoon
  • Tiivistämään sisältöä poistamalla toistoa
  • Jäsentämään sisältöä selkeisiin aihepiireihin (voit myös määritellä aihepiirit itse)
  • Säilyttämään haastateltavan kertomat asiat sellaisina kuin ne ovat muuntelematta totuutta
  • Käyttämään tekstissä suoria lainauksia eli sitaatteja

Viimeistele ja rikastuta sisältö itse

Tekoälyn tuottama teksti harvoin kelpaa suoraan julkaistavaksi. Tarkista faktat, korjaa mahdolliset virheet ja rikasta sisältöä erilaisin sanankääntein ja kuvailuin. Harva jaksaa lukea pelkkää geneeristä sisältöä, joka ei osaa huomioida esimerkiksi haastateltavan tunteita ja olemusta tai alueellisia ja kulttuurisia vivahteita.

2. Selkokieltä tekoälyllä

Selkeästä kielestä hyötyvät kaikki. Mikäli työskentelet alalla, jossa kohderyhmä tarvitsee erityistä tukea selkokielisyyden suhteen, tekoäly ei korvaa selkokielen asiantuntijan osaamista. Tekoäly voi kuitenkin toimia sparraajana selkeän kielen tuottamisessa, mikäli haluat tarjota sisältöjäsi helpommin ymmärrettävässä muodossa.

Tekstin kääntäminen selkeälle kielelle

Pyydä tekoälyä käyttämään yksinkertaista kieltä, tai vaihtoehtoisesti selittämään auki tekniset tai ammattitermit. Voit myös pyytää erillisen sanaston, joka avaa keskeiset käsitteet lukijalle.

Jäsentely ja looginen eteneminen

Anna tekoälyn arvioida sisältösi jäsentelyä. Se voi auttaa varmistamaan, että teksti etenee loogisesti ja että samaa aihetta käsittelevät asiat on ryhmitelty selkeisiin kappaleisiin. Pyydä tekoälyä kiinnittämään huomiota lauserakenteisiin ja pituuksiin lyhentämällä ja jakamalla osiin raskaita ilmaisuja.

Alusta ja kerro yksityiskohtia

Parhaimman lopputuloksen saat, kun kerrot tekoälylle mikä on kyseisen sisällön tavoite, kohderyhmä ja julkaisualusta. Näin se osaa mukauttaa kielen ja rakenteen juuri oikeanlaiseksi.

Henkilö istuu ja tekee muistiinpanoja tabletille.

3. Tehoa markkinoinnin sisältöihin ja hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jossa verkkosivuston sisältöä, rakennetta ja teknisiä ominaisuuksia kehitetään vastaamaan hakukoneiden vaatimuksia ja ihmisten hakukäyttäytymistä.

Sisältöoptimointi on yksi hakukoneoptimoinnin keskeisistä osa-alueista. Siinä korostuvat ajankohtainen ja kohderyhmää aidosti kiinnostava sisältö, lukukokemus sekä avainsanojen relevantti sijoittelu.

Blogien, oppaiden ja artikkelien aiheiden suunnittelu

Pyydä tekoälyä arvioimaan, mitkä asiat kohderyhmääsi juuri tällä hetkellä puhututtavat ja mihin ongelmiin tai tarpeisiin he hakevat vastauksia. Kerro mahdollisimman tarkasti toimialastasi ja kohderyhmästäsi.

Avainsanojen huomiointi

Kerro tekoälylle, mitkä ovat sisältösi tärkeimmät avainsanat. Avainsanat on oltava relevantteja käsiteltävän asian kannalta ja niiden tulisi esiintyä tekstissä luonnollisesti.

Otsikointi ja rakenne

Pyydä tekoälyä joko muokkaamaan olemassa olevia tai lisäämään uusia otsikoita ja alaotsikoita, joissa esiintyy avainsanoja ja jotka auttavat lukijaa sisällön hahmottamisessa.

Meta-kuvauksen luonti

Tekoäly voi luoda sinulle meta-kuvauksen, eli tiivistelmän sisällöstäsi. Meta-kuvaus asetetaan näkymään esikatselutekstinä hakutuloksissa ja muissa alustoissa, joissa sisältöäsi jaetaan. Meta-kuvauksen tulisi olla maksimissaan 160 merkkiä pitkä ja antaa selkeän syyn klikata.

Kokeile esimerkiksi näitä tekoälytyökaluja

Tilaa Mercuria Pron ajankohtaiset sisällöt, kasvutarinat ja koulutukset suoraan sähköpostiisi